Direktlänk till inlägg 28 december 2013

Sju veckor

Av Ia Hornesjö - 28 december 2013 07:45

Nu går tiden fort, jag leker och stojjar med min lilla kille varje dag och försöker lära honom livets hårda skola. Idag blir han sju veckor och egentligen så är han ju leveransklar nästa lördag, men han får ju inte flytta för det. Nej nu är det ju så att matte och husse anser att valparna ska stanna tills de är ca 10 veckor för de där två veckorna extra betyder så mycket för valpar, de får då lära sig att leva i flock ordentligt och får lära sig hundens språk. Att detta är väldigt viktigt har matte sett många gånger när valpar har lämnat flocken vid 8 veckor och den nya familjen inte har hund och kanske inte riktigt vågar låta valpen leka av sig med andra hundar som kan berätta hur den ska bete sig, då kan allt blir väldigt fel. Visst förstår matte och husse att det är en lycka att få hem sin lilla valp vid 8 veckor, den är söt och gullig, biter i fingrar och busar en massa, men då gäller det att vara den där mamman i flocken som kan berätta för valpen på rätt sätt att den gör fel och inte tro att bara för att mamman lägger ner sin valp på rygg så kan du som människa göra detsamma. Nej, som matte/husse ska man inte leka hundmamma utan man ska vara positiv och glad med sin valp, man ska inte ruska den och säga "nej" och "fy",  utan vad den behöver höra i sitt nya hem är att den är duktig och det är så lätt att få en trygg valp om man bara tänker efter lite hur man ska vara, vad man ska säga och framför allt ge all din kärleken till valpen. Att barn och hundar hör ihop och kan ge vandra så mycket är något som matte prioriterar, men tänk på att valpen måste ha lugn och ro under sin uppväxt, det är ingen leksak som flyttar in hos familjen, det är en liten bebis som ska ha sina sovtider. En valp som aldrig får vara ifred utan måste leka hela tiden blir inte en trygg hund- Att bli arg på en valp för att den tar barnens leksaker och biter sönder, är helt fel, det är inte valpens fel utan helt och hållet familjens, om man har saker man är rädd om så måste dessa saker läggas undan när det finns valp i huset. Som instruktör har matte många gånger fått bevittnat hur fel man gör som matte/husse, man sliter saker ur munnen på sin valp, man trycker ner den under hot, man fyar och skäller på valpen när den har kissat eller bajsat inne, men tänk noga efter, är detta verkligen valpens fel..

När du besöker uppfödaren är det inte bara för att titta på din valp, du ska sätta dig ner i lugn och ro och prata igenom allt med uppfödaren, du ska lyssna på vad denna har att berätta om just denna ras, hur den ska skötas med trimning och bad, vad den ska äta för att må bra, hur den ska aktiveras för att vara lycklig. Ja det är många saker som man ska kunna när valpen kommer hem, men det viktigaste är positivitet, lugn och ro och massa kärlek. Det lovar jag att både jag och alla mina syskon får och även alla valpar som föds och växer upp här innan de är flyttfärdiga. De valpar som föds här har också blivit ordentligt miljötränade innan de flyttar, de har fått lära sig att vara i alla miljöer där det förekommer ljud av olika slag. Valparna får aldrig utsättas för några negativa händelser under sina första veckor i livet, därför är det så viktigt för vår matte och husse att ingen får besöka mamman och valparna under de tre första veckorna, då ska det bara vara lugn och ro med den familj som finns på kenneln.

Jag vill ju naturligtvis att min son Xanthos ska komma till en familj där han kan få all den kärlek och glädje som en valp behöver och att han i fortsättningen ska få vara en vacker, vältrimmad och lycklig hund.

Lite från mig, Olga.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Hornesjö - 13 januari 2014 12:35

Idag ska min lilla kille Xanthos få flytta. Det känns väl så där för oss alla tror jag, han är ju en riktig liten charmknutte som vi alla både fyrbentingar och tvåbentingar älskar.  Men att han ska flytta är inte konstigt, det var ju bestämt från bör...

Av Ia Hornesjö - 13 januari 2014 06:52

Idag var blev det en massa bus och lek i snön. Sen ställde sig matte och gjorde små semlor och jag hörde att hon sa till husse att hon måste ha något fikabröd när valpspekulanterna kom. Ah, den dagen har kommit nu då jag måste lämna ifrån mig min lil...

Av Ia Hornesjö - 11 januari 2014 13:02

I dag blir killen 9 veckor och det är första gången han får prova på att leka i snö och det var en kul grej tyckte han. Det blev en liten filmsnutt till denna dag. Matte ville visa hur snäll min pappa Opus är med sitt lilla barnbarn, han får gör...

Av Ia Hornesjö - 10 januari 2014 07:17


I kväll tog matte fram våra pussel för att Xanthos skulle ha något att pyssla med, men matte, du fattar väl att även jag måste få vara med, han måste ju lära sig göra rätt. Vi hade i alla fall kul ihop och han var lika duktig som jag att leta godis i...

Av Ia Hornesjö - 8 januari 2014 09:55

Idag blev det full rulle i köket, min lilla kille blir helt exalterad när alla hundarna kommer inrusande till honom på morgoen. Han sliter och drar i allas öron och svansar, klart det inte gillas till 100% av alla, men inte bryr han sig om det, blir ...

Ovido - Quiz & Flashcards